Pavel Mára: Negativ etc.

termín: 2009/07/05 - 2009/09/13
instituce: Galerie umění Karlovy Vary
typ výstavy: autorská

poznámka:
zahájení 4.7.2009 v 17.30
-
Výstava konaná v rámci Mezinárodního filmového festival prezentuje novější periodu originální tvorby autora, který má své jednoznačné místo v rámci dějin české fotografie. Fotografická tvorba Pavla Máry, zaměřená především na zátiší, akty a portréty, je tradičnímu pojetí fotografie poměrně vzdálená, a to nejen častými experimenty s různými technologickými postupy. Od konce 70. let se Mára zaměřuje na technicistní geometrické formy v barevném cyklu Mechanická zátiší, v nichž usiluje až o matematicky pojatý koncept ideálních čistých forem. Směřování k minimalismu a soustředěnost na výrazný, často přezvětšený, detail provází i jeho figurální tvorbu. Na obsahově i formálně originální soubor Corpusy (1988) navazuje koncem 90. let cyklem Mechanické corpusy, v nichž se snaží dosáhnout „smytím“ všech znaků subjektivity portrétovaných jakéhosi iracionálního ideálního typu objektu–figury. V tvůrčím intermezzu reprezentovaném souborem portrétů Roušky (1989) pracuje Mára s „prostorovou“ fotografií, s komponovanými fotografickými objekty. Trojdimenzionální vidění uplatňuje později, ovšem na odlišných principech, i v cyklu Triptychy (1993).Cyklus Madony (1999) vytvořený technikou tónovaného negativu zobrazuje ženská těla více jako otisk než fyzickou hmotu. Obraz soustředěný na gesto rukou přináší v opakovaných variantách široké možnosti interpretace. Dvanáct fotografií z tohoto cyklu bylo vybráno v roce 2000 pro českou expozici EXPO 2000 v Hannoveru, kde byly vystaveny spolu se sochařskými replikami Madon krásného slohu.Otázky pohybu paprsku, odrazu a pohlcování světla v konfrontaci s pevnou hmotou se promítly do cyklu Prostor v prostoru (Terezín) a Průhledy (Tunel) (2002-2004). V pozdějších kompozicích z roku 2007 ovládla obraz ostře barevná postava minimalizovaná do čistého tvaru (Sloup, V lese, Brána) a znovu vnesla do fotografií sošný objem.Posledním fotografickým souborem z letošního roku je cyklus Memory. Márovo fotografické vidění promlouvá křehce vibrující modulací tvaru rozpouštěném ve světelné mlze. Modravé postavy vystupují z hlubin mýtického času, jako by pocházely z jiného světa. Dojem nad-přirozenosti je prohlubován chladným koloritem těl i vymezeného prostoru, stejně jako záměrně nejasnou čitelností popírající klasické vymezování pozitiv - negativ.Výstava se uskutečňuje s podporou Ministerstva kultury ČR a Nadace FILM-FESTIVAL Karlovy Vary.