Jaroslav a Jáchym Šerých v nejlepším světle

autor textu: Jan Dočekal
rok vydání: 2003
typ dokumentu: text
počet stran: (2)
jazyk: český
rozměry: 297 x 210

studovna objednat do studovny

Dokument byl vložen do košíku

Do košíku

Pokračovat v prohlížení

poznámka:
-
Výstavu kreseb, měděných desek a obrazů z tvorby Jaroslava Šerých (nar. 1928) a jeho syna Jáchyma Šerých (nar. 1972, oba absolvovali Akademii výtvarných umění v Praze) připravila Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, rodišti Jaroslava Šerých.
V úvodu neměl by být přehlédnut půvabný titul výstavy – Posvém po svém. Na minimální ploše sděluje, že autoři jsou příbuzní, jejich přístup k tvorbě je rovněž příbuzný, téměř týž, přesto vzájemně jiný. A ještě zmiňme fotografii z pozvánky a z titulní strany katalogu: Zatímco mnozí jiní umělci by dovedně pózovali před objektivem, zde vidíme rodinné foto Jaroslava Šerých z roku 1972. Stojí u okna, na ruce drží syna Jáchyma v zavinovačce. Kolik je v tom citu a současně osvobozeného nadhledu.
Lze charakterizovat, že Šerých komponuje na principech křesťanského vědomí symbolické obrazy klíčových situací a prožitků současného člověka. Jeho důležitým vyjadřovacím prostředkem je výtvarná metafora s východiskem v uvolněné fantazii. Přes dvě desítky vystavených měděných desek ze 70. a 80. let jsou součástí uzavřené kolekce znamenitých reliéfních malířsko sochařských děl, jež náleží ke svrchovaným hodnotám českého výtvarného umění druhé půle 20. století. Na surrealisticko - expresívním principu s drobnou zdobností, odkazující až k byzantskému umění a k ranně křesťanským ikonám, Šerých pracuje s podmanivou obrazotvorností, již ovšem uměřeně poutá humánním a křesťanským poselstvím.
Ve volné kresbě, v kresebných studiích k obrazům či k měděným deskám (vystavena jsou díla od 60. let do roku 2000) Šerých pracuje s uvolněnou stylizací figury, dospívá k protáhle dynamizovanému dramatickému tvaru, jenž v neopakovatelné adoraci akcentuje duchovní hodnoty. Vždy se tak děje v dimenzi podivuhodné imaginace, která jakoby šerýchovská témata vydělovala z reálného světa, vkládala je do hluboké snovosti. Myslím, že to vše je možné shrnout v soudu, že Šerých přistupuje k vyjádření všech svých nejzávažnějších témat s prvořadým vědomím své nezadatelné role tvůrce, že tedy látku nikdy nesděluje jen jako sám obsah, ale vždy tak činí na svrchované cestě osobitého umu, se dvojí sdruženou konfesí – svobody mysli a svobody tvorby.
Jáchym Šerých je zastoupen čtyřmi uvolněnými tušovými perokresbami ke knize Artemidóros – snář, zejména však se představuje jako malíř monumentálního výrazu a barevného kontrastu (akrylové barvy). Pět pláten (Early morning, Na smutných místech, Modrá ozvěna ad.) je malou lekcí o kompoziční vazbě detailu a celku, o optickém účinku přemaleb nízkých struktur - tedy o procesu vytrvalého dopracovávání, proměn, nacházení nových souvislostí „obrazů v mysli“, z nichž je na plochu obrazu položena jen esence, jejíž materií je tvar a barva. Výstava je přístupná do 30. března.